„Vaikystės sodas“

Pagalbos
vaikui centras

„Vaikystės sodas“
Kontaktai
„Vaikystės sodas“

Visi įrašai

Šešiametis: loginio ir abstraktaus mąstymo pradžia.
2010 05 10

Maždaug nuo šešerių metų vaiko raidoje nebevyksta tokie motorikos „raidos šuoliai”, kokių apsčiai būdavo anksčiau. Tai metas, kuriuo tobulinama visa tai, kas jau įgyta: smulkiosios motorikos, koordinacijos gebėjimai.

Tuo tarpu iš tiesų vyksta didžiuliai socialinių ir kognityvinių gebėjimų šuoliai: ant tų pagrindų, kuriuos gavo iki šešerių, jis „augina” tuos gebėjimus, kurie lydės jį visą gyvenimą bei leis tapti vis labiau savarankiškai mąstančiu ir vis mažiau emociškai priklausomu žmogumi.

Taigi: ko tikėtis iš šešiamečio? Visų pirma, egocentriškumo, noro nuolat būti dėmesio centre, būti „geriausiu”, „pirmiausiu”. Šio amžiaus vaikas yra:

– energijos kamuolys

– gali specialiai prieštarauti, kvailioti ir kritikuoti. Jei vaikas apsimeta, kad jūsų negirdi, neleiskite jam „praslysti”: jeigu leisite, vaikas būtinai tuo naudosis! Šis periodas praeina gan greitai ir tai – besivystančios asmenybės požymis. Nepanikuokite. Tiesiog pakvieskite vaiką, žiūrėkite jam į akis (nusileiskite iki jo akių lygio), pasakykite, ko iš jo norite ir patikrinkite, ar atlieka tai, ko jo paprašote!

– lengvai pravirksta, mėgsta „nuleisti garą” (ypač, jei po kojomis pasimaišo jaunesnis brolis/sesuo); šio amžiaus vaikams taip pat būdinga pradėti sukti plaukus, judinti koją, krapštyti šašus ir pan. Kalbėkite su vaiku apie jo jausmus ir baimes. Be to, „išsikrauti” labai padeda fizinė veikla! Be fizinės veiklos, pasistenkite, kad vaikas turėtų aiškias taisykles ir rutiną. Jei duodate rinktis, tegul pasirinkimas būna paprastas: ar raudoną suknelę ar mėlyną?

– prisiriša prie pedagogo, kuris dažnai yra didysis autoritetas

– yra nelankstus

– vis dar painioja realybę su fantazija

Motorikos raida:

– ne visada elgiasi koordinuotai, gali būti nerangus

– jau gali išmokti važiuoti dviračiu

– gali ritmiškai (į taktą) šokti/judėti

Kalbos ir mąstymo raida:

– pradeda mąstyti abstrakčiai

– pradeda logiškai mąstyti

– pasaulio pažinimas nebesiremia vien tik stebėjimu ir praktine patirtimi – dabar vaikas mokosi IR iš to, ką išgirsta/perskaito/aptaria bei išmąsto logiškai

– jam sunku pasirinkti

Socialinė ir emocinė raida:

– tampa vis labiau savarankiškas, tačiau…jaučiasi mažiau saugus

– jam būtina , kad tėvai ir pedagogai parodytų savo šiltus jausmus

– draugystės vis dar nestabilios; gali būti negailestingas draugams

– visada nori laimėti ir gali pakeisti taisykles, kad šios būtų jam palankesnės

– jį skaudina kritika, kaltinimai ir bausmės. Gali taip vengti jų, kad pradės meluoti. Ką daryti? Venkite situacijų, kur vaikui reikia konkuruoti su kitais! Be to, būkite netolerantiškas melui ir nesąžiningiems poelgiams.

– gali būti nelankstus, reikalaujantis ir nemokantis prisitaikyti

– vis geriau supranta, kad kiti žmonės nebūtinai jaučia tą patį, ką ir jis

– pradeda suprasti, kad yra nepakartojamas

– jau gali įvardinti daugumą savo jausmų

– moka žaisti/dirbti drauge su kitais vaikais

– pradeda mokytis iš savo klaidų

Taip pat:

– 6mečių labai laki vaizduotė; jie labai lengvai paaiškina tai, kas, atrodo, yra nepaaiškinama 🙂 Be to, tokio amžiaus vaikai net agresyviai gina savo idėjas!

– 6mečiams labai svarbu taisyklės ir jų laikymasis – jie visada pastebės ir atkreips jūsų dėmesį, jei kas nors taisyklių nesilaiko!

– gali atsirasti baimių (tamsos; kad kas nors įsiverš į namus; kad atsitiks kokia nors nelaimė mylimiems žmonėms ir pan.)

Jeigu auginate šešiametį:

Jūsų vaikas dabar yra smalsus, aktyvus, jį vis labiau domina tai, kas vyksta ugdymo įstaigoje, o draugai gyvenime užima vis svarbesnę vietą. Namuose 6mečiui reikia struktūros, kuri padės priprasti prie itin struktūrizuoto mokyklos „gyvenimo”. Taip pat:

– suteikite vaikui galimybę užsiimti fizine veikla, kad tobulėtų jo stambioji motorika

– dalyvaukite darželio/mokyklos ir būrelių renginiuose. Šio amžiaus vaikui labai svarbu, kad už jį (ir su juo) džiaugtumėtės

– būkite tolerantiški vaiko savanaudiškumui; tai praeis

– nestokokite pagyrų; šiems vaikams svarbu žinoti, kad jie gali daryti klaidų ir kaip išmokti garbingai pralaimėti. Jeigu spausite (gražiai elgtis, puikiai atlikti visas užduotis), be reikalo stumsite vaiką į stresinę situaciją, be to, elgsitės netinkamai pagal vaiko amžių. Skirkite vaikui dėmesio ir džiaukitės juo tokiu, koks yra!

– skatinkite realistinį požiūrį į save

– mokykite gerbti save ir aplinkinius

Ką gali mokėti 6metis? (bet NEBŪTINAI)

– skaityti

– nepertraukti kitų

– dirbti savarankiškai

– pasakyti, kokia svarbiausia pasakos/istorijos mintis

– papasakoti įvykių (pavyzdžiui, dienos arba istorijos) seką

– aiškiai šį tą užrašyti didžiosiomis raidėmis

– pažinti visas raides ir mokėti jas užrašyti

– pažinti pagrindines geometrines figūras

– taisyklingai vartoti vienaskaitą ir daugiskaitą

– skaičiuoti ir rašyti skaičius iki 100

– sudėti ir atimti skaičius iki 10

– stebėti ir vertinti jį supantį gamtos pasaulį

Taip pat:

– paprastai turi gerą apetitą

– nebemiega pietų miego, tačiau turi gerai išsimiegoti. 6mečiams vis dar reikia maždaug 10 valandų miego kasnakt

– ne visi 6mečiai mėgsta „vonios” ritualus: jiems reikia priminti ir išsimaudyti, ir plautis rankas, ir išsivalyti dantukus

– šio amžiaus vaikas dar nėra tvarkingas, todėl gali savo daiktus išmėtyti. Jeigu jūsų vaikas būtent toks, tai verta pradėti mokyti tvarkingai susidėti savo rūbus, rūšiuoti švarius/nešvarius, susitvarkyti prieš einant miegoti ir pan.

Ir nepamirškite, kad visa tai, kas čia parašyta, nebūtinai turi idealiai tikti ir jūsų vaikui: KIEKVIENAS VAIKAS VYSTOSI SAVO TEMPU! Vienas vaikas kai ką daro anksčiau, kitas – vėliau. Jeigu jums neramu, pasitarkite su specialistu!