„Vaikystės sodas“

Pagalbos
vaikui centras

„Vaikystės sodas“
Kontaktai
„Vaikystės sodas“

Visi įrašai

Ruošiamės į vaikų darželį I dalis
2008 09 04

Straipsnis iš www.alfa.lt

Vasarą dažnas tėvas (čia turiu omenyje ir tėtį, ir mamą) susimąsto apie vaiko išleidimą į darželį. Nors Lietuvoje darosi įprasta į darželį užrašyti vos gimusius vaikelius, tačiau vis dėlto yra nemažai ir tokių tėvų, kurie susizgrimba tik rudeniop. Teisybę pasakius, darželį geriau rinktis vaikui paaugus – tada galėsite rasti įstaigą, kuri labiau atitiks jau ūgtelėjusio ir savo charakterį spėjusio parodyti vaiko poreikius. Kokie klausimai kyla ir turėtų kilti susirūpinusiems gimdytojams?

KODĖL VESTI? Na, pradėkime nuo to, ar verta vaiką leisti į darželį: juk jis dažniau sirgs, teks anksti keltis ir t.t. ir pan. Nemažai tėvų, galintys sau leisti samdyti auklę, nusprendžia iki mokyklos vaikus auginti namuose. Neverta. Darželyje vaikas ne tik rengiamas mokyklai. Darželyje vaikai susitinka, bendrauja, mokosi būti savarankiški. Geras darželis stimuliuoja vaiko vaizduotę bei fizinį, socialinį, intelektualinį ir emocinį vystymąsi. Darželyje vaikas išmoksta užmegzti santykius su kitais suaugusiaisiais (auklėtojomis, muzikos mokytoja, šeimininkėle ir t.t.), lavėja jo savarankiškumas. Žaisdamas su kitais vaikas, jūsiškis mokosi dalintis, laukti savo eilės, bendradarbiauti ir spręsti kylančias problemas. Žaisdamas su priemonėmis ir užsiimdamas amžių atitinkančia veikla, vaikas įgyja svarbių gebėjimų, kurie vėliau pravers sprendžiant matematikos uždavinius, mokslines problemas, mokantis skaityti, rašyti ir net piešti! Darželyje dedami pagrindai visą gyvenimą trunkančiam mokymuisi, taigi gero darželio vertė – neįkainojama!

KODĖL NE AUKLĖ? Kadangi ikimokyklinės įstaigos vaidmuo yra neabejotinas, nenuostabu, kad kai kurie tėvai išsigąsta nemalonių potyrių ir nusprendžia, kad viskas, ką vaikas išmoks darželyje, gali namuose išmokyti jie patys arba puiki auklytė. Žinoma, pirmieji vaiko mokytojai yra tėvai, ir jų įtaka vaiko gyvenime yra neišmatuojama. Tačiau darželyje (tokiame, kuriame bendradarbiaujama su tėvais) tai, ko vaikas mokosi namie, yra įtvirtinama, ir yra išmokstama naujų dalykų bei įgyjama kitų įgūdžių. Darželyje vaikai susitinka su naujais žmonėmis, įgyja naujos patirties. Tirdami pasaulį be tėvų ir už saugių namų sienų, vaikai įgyja pasitikėjimo ir savarankiškumo. Darželyje jie yra saugūs, įpranta prie rutinos, o su jais yra ne tik pažįstamas ir jų saugumą garantuojantis žmogus – auklėtoja – bet tas žmogus yra kvalifikuotas darbo su mažais vaikais specialistas!

DIENOTVARKĖ. Renkantis darželį, labai svarbu išsiaiškinti darželio dienotvarkę. Darželis – ne tik vaiko priežiūros institucija. Darželyje vaikas privalo užsiimti veikla. Geriausias darželis yra toks, kur kiekvieną dieną ir vaikai, ir tėvai, ir pedagogai žino, kas kada įvyks. Vaikams rutina suteikia saugumą, tėvams – aiškumą, pedagogams – darbo nuoseklumą. Tokiame darželyje vaikai žino, kada valgys, kada bus Ryto Ratas, kada – veikla centruose, kada – metas pasakai, miegeliui, žaidimams lauke ar miegui. Kiekviena grupė turi savo dienotvarkę, jums belieka paprašyti, kad vaiko auklėtoja su ja supažindintų. Jeigu auklėtoja nė nemirktelėjusi atsako, kad čia vaikai žaidžia, susirūpinkite. Gali būti, kad tokiame darželyje vaikai yra tik prižiūrimi, kad nenusisuktų galvos. DIENOTVARKĖ PRIVALO BŪTI. Taip, ji turi būti nuspėjama, kad vaikai žinotų, ko kasdien tikėtis, tačiau ir lanksti, kad būtų galima ją keisti ypatingomis dienomis (pvz., vaiko gimimo dieną, labai lietingą dieną (kai nepavyksta išeiti į lauką) ir pan.). Svarbiausia ne tai, kelintą valandą kas vyks, o tai, kad dienotvarkė sąlygoja darželio gyvenimo ritmą. Trejų-ketverių metų vaikams ne laikrodis, o būtent tas ritmas suteikia dienai formą.

KOKĮ PASIRINKTI? Tėvų pasirinkimą dažniausiai lemia darželio darbo valandos, kaina ir darželio lokalizacija. Džiugu, kad vis daugiau tėvų rūpinasi ir darželio pedagogų kvalifikacija bei ugdymo programomis. Darželio vieta – irgi svarbus argumentas. Patogiausia rinktis arba tą, kuris yra arti namų arba tą, kuris netoli tėvų darbo. Puiku, jei toks darželis dar ir atitinka jūsų lūkesčius. Kai kurie darželiai (Montessori, Valdorfo) remiasi tam tikra pedagogine filosofija. Neveskite vaiko ten vien todėl, kad veda kaimynas ir yra labai patenkintas. Išsiaiškinkite, įsigilinkite, pagalvokite, ar ši filosofija ir programa tikrai tinka jūsų vaikui. Šiuose darželiuose yra taip, kad vaikas pakliūva į tam tikrą sistemą: jei ji vaikui tinka, fantastika, tačiau jei netinka – galite labiau pakenkti, nei padėti. Privatūs darželiai kerta per kišenę, tačiau juose daugiau priemonių, labiau motyvuoti pedagogai, mažesnės, modernesnės grupės. Taigi atėję į pasirinktą darželį, paprašykite, kad darželio direktorė papasakotų, kokia yra jų ugdymo programos ašis ir pagrindiniai tikslai. Nesidrovėkite klausti ir tada, kai vaikas pradeda eiti į darželį. Tačiau ypač noriu pabrėžti, kad ne programa ir ne kaina lemia tai, kas geriausia jūsų vaikui.

KAS VIS DĖLTO SVARBIAUSIA? PEDAGOGAS! Priemonės, patalpos, saugumas ir puikus vadovavimas yra labai svarbūs, tačiau pedagogas lemia, ar darželis bus ta vieta, kurią vaikas prisimins su džiaugsmu. Kai rinksitės ikimokyklinio ugdymo įstaigą, kurioje vaikas praleis daugiau laiko nei su Jumis, atkreipkite dėmesį: ar pedagogas nuoširdžiai bendrauja su vaikais? Ar mielai kalba su jumis? Geras pedagogas supranta amžiaus tarpsnių ypatumus, tačiau į kiekvieną vaiką žiūri kaip į atskirą individą.

Nuorodos į kitas šio straipsnio dalis:

Ruošiamės į vaikų darželį II dalis

Ruošiamės į vaikų darželį III dalis

Ruošiamės į vaikų darželį IV dalis