Mažylių čiauškėjimas jiems mokantis kalbėti visuomet buvo laikomas mielu. Bet… ne itin prasmingu. Tačiau Newcatle universiteto mokslininkai įrodė, jog dvimetukų-trimetukų kalba yra kur kas labiau pažengusi, nei manyta.
Paaiškėjo, kad tokio amžiaus vaikai gramatikos taisykles taiko anksčiau, nei iš jų tikimasi. Mokslininkai tyrė 50 prancūzakalbių vaikų, kurių amžius buvo tarp 23 ir 37 mėnesių. Buvo įrašyta dešimtys tūkstančių jų pasisakymų.
Siekdami užfiksuoti visus ištartus garsus, mokslininkai vaikų kalbą fiksavo pasitelkę modernią įrašinėjimo aparatūrą, labai jautrius mikrofonus, paslėptus arti vaikų. Vėliau tie garsai ir kontekstas, kuriame jie ištarti, buvo kruopščiai analizuojami.
Ir ką gi – daugelio vaikų kalboje aptikti aiškūs, nors anksčiau ir nepastebėti, dėsningi garsai, iškvėpimai ar pauzės, sistemingai pakeičiantys gramatinius žodelius (prancūzų, anglų kalboje jų daugiau, nei, tarkime, lietuvių). Tas faktas, jog minėti garsai buvo ištariami teisingoje sakinio vietoje, įtikino tyrėjus, jog mažylių gramatinė kompetencija yra didesnė, nei kada galėjome patikėti. Mokslininkai įsitikinę, jog atliekant panašius tyrimus su kitakalbiais būtų prieita tų pačių išvadų.
„Kalba – vienas dalykų, paverčiančiu mus žmonėmis. Jos įsisavinimo procesas atskleidžia, kokios nuostabios būtybės yra vaikai. Šis tyrimas turi ir kitą potekstę – tai kalbos vėlavimo vertinimas. Tarkime, vaikai, kurių kalbos raida vėluoja, ateityje gali turėti ir kitų psichologinių ar raidos problemų. Kuo anksčiau ir kuo daugiau žinosime, kas yra ir kas nėra „norma“, tuo anksčiau galėsime padėti tiems mažyliams,“ – teigia Dr. C. Dye, tyrimo vadovė.