Energingi ir kūrybingi, dažnai nekantrūs ir mėgstantys pakvailioti
Sulaukę ketvirtojo gimtadienio vaikai pradeda suprasti humorą, todėl itin mėgsta juokelius. Keturmetis jau gali rimuoti, eiliuoti ir…prisirankioti keiksmažodžių, o, ištaręs ar išgirdęs juos, kvatosis visa gerkle:)
Keturmečio fantazijai nėra ribų, todėl jis dažnai maišo tai, kas yra realu ir tai, kas yra sugalvota. Nenustebkite, jei iš keturmečio išgirsite neįtikėtinų istorijų arba gerokai „pagražintas” istorijas apie tai, kas atsitiko jo gyvenime (darželyje, pas močiutę ir pan.)
Keturmetis didžiuojasi tuo, ką jau moka daryti PATS. Jeigu buvo skatinamas pasitikėjimas savimi, šio amžiaus vaikas jau gali jį pademonstruoti. Kadangi vaikas pasitiki savimi, jis nebijo išbandyti naujų dalykų: laksto laiptais, lekia dviratuku (dažniausiai dar su „palaikomaisiais” ratukais), paspirtuku ir pan. Suaugusieji turėtų nepaleisti šio amžiaus vaikų iš akių, nes jie save vertina neadekvačiai ir gali pasielgti pavojingai.
Fizinė raida:
– 12-23kg svoris
– 94-116cm ūgis
– moka naudotis šaukštu, šakute ir peiliu
– naktį reikia 10-12 valandų miego
– moka pats apsirengti (arba reikia labai nedaug pagalbos): užtrauktukai, sagutės, kabliukai ir pan. Vis dar nemoka savarankiškai užsirišti batų
– geba savarankiškai pavalgyti, išsivalyti dantis, susišukuoti plaukus, susitvarkyti rūbus (ir pakabinti ant pakabos)
– geba eiti tiesia linija
– geba šokinėti ant vienos kojos
– gerai važiuoja triratuku (arba dviratuku su „pagalbiniais” ratukais)
– gali peršokti 12-15cm kliūtį
– lengvai laksto ir šokinėja
– vieną ant kitos gali sustatyti 10 ar daugiau kaladėlių
– jau gali lipdyti atpažįstamus objektus iš plastilino/modilino: žmones, gyvūnus ir pan.
– gali ant virvutės suverti karoliukus
– lengvai sugauna, muša ir meta kamuolį
– mėgsta šuoliuoti, verstis kūlio, lipti kopėčiomis ir medžiais
Intelektualinė raida:
– Gali surūšiuoti daiktus nuo didžiausio iki mažiausio (ir atvirkščiai)
– Jeigu yra mokomas, jau atpažįsta keletą raidžių; gali rašytinėmis raidėmis užrašyti savo vardą
– Atpažįsta dažnai matomus žodžius (pavyzdžiui, ženklą STOP)
– Supranta, ką reiškia „aukščiausias, didžiausias, vienodas, daugiau, ant, į, po, viršuje”
– Gali suskaičiuoti nuo 1 iki 7 DAIKTŲ (ne visada teisingai)
– Prisimena dienotvarkės seką: pusryčiai prieš pietus, pietūs prieš vakarienę, vakarienė prieš pasaką ir t.t.)
– Kalba ganėtinai sudėtingais sakiniais
– Užduoda daug klausimų. Pradeda domėtis gimimu ir mirtimi
– Mėgsta dainuoti daineles, deklamuoti eilėraštukus ir visokius „sugalvotus” žodžius
– Kalbą pritaiko žmogui, su kuriuo kalba. Pavyzdžiui, kūdikėliui sakys: „Tiatis išėjo atiaaa”, o mamai: „Tėtė išėjo į parduotuvę” ir pan.
– Jeigu mokysite, žinos savo pilną vardą, adresą ir telefono numerį
– Gali užduoti ir atsakyti į klausimus, kurie prasideda: KAS, KĄ, KADA, KODĖL ir KUR
– Gali susikaupti 10-15 minučių
– Atpažįsta 6-8 spalvas ir 3 geometrines figūras
– Gali įvykdyti dviejų lygmenų prašymą: padėk sausainius ant stalo ir eik apsiauk batukus
– Pradeda suprasti tokius dalykus kaip kiekis, dydis, svoris, spalva, audinio (daikto) sandara, nuotolis, vieta ir laikas
-Šiek tiek „gaudosi” laike: supranta, ką reiškia vakar, tačiau kalendorius vis dar – tamsus miškas;)
– Sutelkia dėmesį užduočiai ir jau gali baigti tai, ką pradeda
– Supranta ir prisimena savo pasiekimus
Socialinė ir emocinė raida:
– Mėgsta žaisti su kitais vaikais
– Jau beveik visada pasidalina ir palaukia savo eilės, nors vis dar pageidautų, kad viskas vyktų taip, kaip jis nori
– Jam svarbu patikti/įtikti suaugusiems
– Supranta ir jau geba paisyti paprastų taisyklių
– Jei kas nors nepatinka, gali keisti žaidimo taisykles viduryje žaidimo
– Mėgsta kalbėti ir gali ilgai ir išsamiai diskutuoti
– Jaučia pavydą
– Nuolat klausia: KODĖL?
– Mėgsta girtis (ir savo pasiekimas, ir savo daiktais)
– Gali bijoti tamsos/pabaisų/raganų ir pan.
– Pradeda suprasti, kas gali būti pavojinga, todėl kartais ta baimė būna didelė
-Vis dar sunku atskirti, kas tikra, o kas – pramanas
– Gali meluoti, bet intencijos nėra blogos – dažniausiai nori „apsaugoti” save ir/ar draugus. Šio amžiaus vaikas dar nelabai supranta, kas yra „melavimas”: a) tai per daug abstraktu ir b) koją pakiša vaizduotė, kuri yra labai laki
– Pradeda prasivardžiuoti
– Jam patinka išversti iš koto aplinkinius vartojant žodžius, kurie – kaip jis puikiai žino – sukels tokią reakciją
– Pradeda „atsipirkti” jūsų pastangos: pyktį jau dažniausiai išreiškia žodžiais, o ne kumščiais
– Vis dar pasitaiko pykčio priepuolių, kartais dėl visiškų niekniekių
– Identifikuoja save su tos pačios lyties tėvu, ypač žaidimuose
– Mėgsta žaisti įsivaizduojamuosius žaidimus; dažnai įsivaizduoja ir žaidimų draugus
– Žaidžia ne tik „namus”, bet ir „degalinę”, „mokyklą”, „parduotuvę” ir pan.
– Mėgsta pasakoti juokelius, kuriuos suaugusieji ne visada supranta
– Gali LABAI supykti arba susierzinti
– Patinka vaidinti
Patarimai keturmečių tėvams:
– Kiekvieną dieną skaitykite drauge su vaiku bei skatinkite jo domėjimąsi knygomis. Tegul „skaito” reklaminius bukletus, laikraščius, dėžučių užrašus ir pan.
– Mokykitės eilėraštukų ir pirštukų žaidimų. Skatinkite vaiką sekti pasakas/pasakoti istorijas.
– Skatinkite domėjimąsi rašymu ir žodžiais. Tegul vaikas turi sočiai popieriaus/užrašų knygelių. Užrašykite raides ir skaičius ten, kur galite. Tegul vaikas užrašo savo vardą ant darbelių. Ant daiktų ir žaislų dėžių užrašykite, kas tai (pavyzdžiui, „Kamuoliai”, „Mašinėlės” ir pan.)
– Skatinkite vaiko meninius gebėjimus. Nusipirkite/pasigaminkite modelino. Gaminkite laikraščių/žurnalų iškarpų, medžiaginius ir kt. koliažus. Skatinkite vaiką eksperimentuoti su laidais, kamščiais, šiaudeliais, siūlais ir pan. Išmokykite maišyti spalvas.
– Išmokykite vaiką naudotis telefonu
– Mokykite suprasti skaičius ir erdvę. Viską, ką tik galite, rūšiuokite ir skaičiuokite: stalo įrankius, kojines, akmenis, lapus, rūbus ir t.t. Daug kalbėkite apie tai, kas yra „viduje”, „ant”, „po”, „už”, „šalia”, „prieš”, „po”, „didesnis”, „toliau” ir kt.
– Keturmečiui labai svarbu jaustis…svarbiu ir reikalingu. Girkite už visus pasiekimus, leiskite pasidžiaugti laisve, nepriklausomybe ir savarankiškumu
– Mokykite orientuotis erdvėje: Kaip iš darželio eitum pas mamytę į darbą? ir pan.
– Skatinkite fizinę raidą: važiuokite į žaidimo aikšteles, į parkus, žaiskite gaudynių, skatinkite ropoti, lipti, šuoliuoti, laikyti pusiausvyrą, šokti nuo vieno akmenuko ant kito, vaikščioti su knyga ant galvos ir pan.
– Ugdykite pagarbą gyvybei ir kitiems gyviems organizmams: pagaminkite lesyklėlę, pašerkite katytę; išmokite atskirti kai kuriuos paukščius, gyvūnus
– Jeigu turite galimybę, sodinkite ir dirbkite sode. Jei neturite savo kiemo, užteks ir gėlytės balkone ar tiesiog namuose.
– Tai tinkamas laikas ugdyti tolerancijai: kalbėkite apie kitokios odos spalvos žmones, kitaip kalbančius, kitaip atrodančius, valgančius kitokį maistą. Galite išmokyti vaiką angliškų, rusiškų ir pan. dainelių, eilėraštukų: ir naudinga, ir įdomu, ir prasminga.
– Kai perkate žaislus, pirkite tokius, kurie padėtų žaisti įsivaizduojamuosius žaidimus. Tarkime, jei matote, kad vaikas mįgsta žaisti „parduotuvę”, nupirkite plastmasinių vaisių rinkinį, kasą, žaislinių pinigėlių (arba kartu pasigaminkite) ir pan.