„Vaikystės sodas“

Pagalbos
vaikui centras

„Vaikystės sodas“
Kontaktai
„Vaikystės sodas“

Visi įrašai

Matematika ir vaikai
2008 08 04

http://www.alfa.lt/straipsnis/175770

Niekada nemaniau, kad matematika gali būti toks smagus mokslas… kol pati nepradėjau dirbti su vaikais. Skaičių pasaulis įtraukė ir užbūrė. Labai norėjau, kad ir vaikai pajustų tą magiją. Mes kalbėjome apie skaičius, apie poras, apie begalybę. Įdomiausia, kad vaikai suprasdavo daug daugiau nei mes, suaugusieji, paprastai esame linkę manyti, kad jie supranta.

Taigi nereikia ypatingų pastangų suvokti, kad vaikai – aiškindamiesi ir stengdamiesi pažinti juos supantį pasaulį – apie matematiką žino ganėtinai daug. Dar gerokai prieš peržengdami mokyklos slenkstį vaikai susipažįsta su skaičiais – jie skaičiuoja, rūšiuoja, matuoja, lygina. Nepaprastas smalsumas ir noras suprasti supantį pasaulį nori nenori paverčia juos mažaisiais mokslininkais. Nebijodami suklysti, tai dažnai nutinka nuobodžioje pamokoje, žaisdami jie apie matematiką sužino nepaprastai daug.

Kaip lavinti ikimokyklinuko matematinį mąstymą?

• Leiskite vaikui padėti padengti stalą: tegul suskaičiuoja, kiek valgytojų sės prie stalo, kiek jiems reikės lėkščių, servetėlių, stalo įrankių ir pan. Nepraleiskite progos paaiškinti, ką reiškia pasakymas ,, skaičiuoti kąsnius“ (pavydėti, gailėti, šykštauti).

• Gaminkite kartu su vaiku. Tegul jis sveria, matuoja sudedamąsias patiekalo dalis. Vėliau leiskite vaikui pilti, maišyti, kočioti ir t. t. Taip lengvai ir kasdieniškai išmokysite vaiką suvokti kiekybę, t. y. išorinio pasaulio daiktus ir reiškinius suvokti pagal didumą, apimtį, skaičių.

• Plokite į dainelės ritmą, mokykitės eilėraščių. Taip vaikas pajus sekas, t. y. tai, kad įvykiai, reiškiniai, daiktai paprastai eina vienas po kito, nuosekliai. Šis suvokimas ypač svarbus kelyje į skaičių ir erdvės dydžių mokslą.

• Kartu rūšiuokite skalbinius.

• Nepamirškite, kad žaidimų kambaryje būtinai turi būti kubelių (trinkelių).

• Tegul skaičių mokslas ir matematinė kalba būna jūsų mažylio kasdieninio gyvenimo dalis!

Iškeliaudamas į mokyklą vaikas turėtų mokėti ir galėti:

1. Pagrindinius matematinius žodžius: daugiau, mažiau, tiek pat ir pan.

2. Pagrindines būties formas – erdvę ir laiką – apibūdinančius žodžius: toli, arti, viršuje, apačioje, už, prieš, uždarytas, atidarytas, kairė, dešinė, į, iš, tuščias, pilnas, pirmas, paskutinis ir pan.; būtų gerai, jei vaikas galėtų pasakyti, kiek yra valandų (kai yra tiksli valanda); suprastų, kas (ir kada) yra rytas, vakaras, diena, vidurdienis, naktis.

3. Palyginti: aukštą ir žemą, didelį ir mažą, ilgą ir trumpą, ilgą, ilgesnį, ilgiausią; didelį, didesnį, didžiausią ir pan.

4. Pažinti skaičius: kai kurie vaikai gerai skaičiuoja iki mokyklos ir pažįsta vieną kitą skaičių. Tačiau jei vaikas gerai skaičiuos ir pažins skaičius (bent jau iki 10–20), jam bus lengviau adaptuotis.

5. Pažinti formas: apskritimą, kvadratą, stačiakampį ir trikampį.

6. Nutuoktų apie pinigus ir matavimus; mokėtų atskirti pagrindinius piniginius vienetus (kur centai, o kur – litai; ar daugiau du centai, ar du litai ir pan.) ir žinotų, kad ne aitvaras pinigus neša; galėtų matuoti atstumą virvele, žingsniais, pėdomis ir pan. ir suprastų sąvokų „sunkus–lengvas“, „arti–toli“ prasmę.

Kai kurie tėvai įsikirtę sovietmečio nuostatos, kad neverta vaiko mokyti iki mokyklos – ne taip ir ne to išmokys arba ,,ką jis tada veiks mokykloje“? Tikiuosi, net labai stropiems tėveliams nešaus į galvą pasisodinti savo pyplio ir mokyti Pitagoro teoremos – svarbiausia, kad matematika į vaiko gyvenimą ateitų per žaidimus, kad jis nė neįtartų, jog mokosi privalomųjų dalykų.

Pasaulio pažinimas gali būti stulbinamas ir matematiška kalba – ne tik sausų faktų eilė. Kūrybingi tėvai visada ras būdų kartu su vaiku pažinti skaičių šalį. Deja, mokykla Lietuvoje labai skiriasi nuo darželio. Vaikui tenka žengti ne visada jo pasirengimą atitinkantį žingsnį iš vaikystės brandesnio pasaulio link.

Mokykla reikalauja daug jėgų, adaptacija ne visiems yra lengva, nauji draugai ne iš karto tampa mielesni širdžiai už tuos, kurie buvo darželyje. Protingas pedagogas moka prisitaikyti, parinkti pradinuko lygį atitinkančias užduotis. Jeigu savo atžalai būsime suspėję įdiegti žinių troškimą, pasitikėjimą savimi, pagarbos sau ir kitiems pradmenis, šešiamečio socialinė integracija bus greitesnė ir ne tokia skausminga.