„Vaikystės sodas“

Pagalbos
vaikui centras

„Vaikystės sodas“
Kontaktai
„Vaikystės sodas“

Visi įrašai

Matematika…iki mokyklos!
2010 01 24
Prieš išvažiuodama į Italiją kalbėjau su Renata, kad tėvams, kurie domisi vaikų lavinimu, praverstų darbeliai/patarimai, kaip mokyti vaikus matematikos ir skaitymo žaidžiant – taip, kad vaikas net nepajustų! Darbeliai tinklaraštyje jau pasipylė, tai dabar pasiūlysiu keletą idėjų, kurių vis pasistengsiu pasiūlyti, kad galėtumėte mokytis matematikos žaisdami…
Ikimokykliniame amžiuje vaikai yra nepaprastai imlūs informacijai, todėl – žaisdami su jais – galime kartu ir padėti pagrindus matematikai, ir išmokti skaityti. Aš visą laiką prisiminsiu kaip Vilhelmas išmoko skaityti (būdamas 5erių) tiesiog mums su juo žaidžiant įvairius žaidimus ir nė dienos nesimokius skaityti!
Mūsų Morta vis klausia: o kiek man metų bus, kai Augustas eis į šeštą klasę (čia galima įrašyti bet kokį kitą įvykį)? Pastarąją savaitę buvo itin įdomu, nes vis klausė, kas vyriausias, kas jauniausias, kodėl Ūla vyresnė, bet mažesnė, kad važiuoja greičiau, kieno slidės ilgesnės, šalmas – didesnis ir t.t. ir pan.? Žodžiu, mokėmės matematikos net išsijuosę…apie tai visai negalvodami!
Tai tik dar kartą įrodo, kad maži vaikai pažįsta pasaulį domėdamiesi tuo, kas juos supa, todėl…nenuostabu, kad su matematika susiduria daug anksčiau, nei išmoksta tarti žodį „matematika”. Ikimokyklinukas susipažįsta su skaičiais, skaičiuoja, klasifikuoja, matuoja, lygina ir pan. Įgimto smalsumo ir galimybės tirti supantį pasaulį kombinacija sudaro sąlygas vos ne kasdien gilinti matematines žinias. Be to, vaikams nepaprastai patinka matematika… Aš pati mokykloje bijojau ir vos ne nekenčiau matematikos, o, dirbant su vaikais, tai tapo mano mėgiamiausia veikla…iš kaladėlių statydavome mūsų ūgio bokštus, gaminome kiaušinius, į kuriuos patys galėtumėme įlįsti, dainuodavome dainas apie geometrines formas…jokios matematikos baimės ar nemeilės – nė kvapo!
Ką galite daryti su vaiku, kad skatintumėte susidomėjimą matematika?
– tegul vaikas padeda dengti stalą (mūsų Morta kasdien tai daro su didžiausiu džiaugsmu!): suskaičiuoja, kiek reikia lėkščių, atneša jas, išdėlioja, tada prie kiekvienos lėkštės tegul padeda įrankius, taures ir pan.
– gaminkite maistą su vaiku: tegul vaikas matuoja, pila, maišo, pasikalbėkite apie tūrį, svorį ir pan.
– plokite ir deklamuokite eilėraštukus; Nepatikėsite, tačiau tai padeda suprasti sekas, o sekų supratimas – būtinas matematikoje!
– kartu rūšiuokite skalbinius
– turėkite įvairių kaladėlių, kad galėtumėte statyti, rūšiuoti ir pan.
– žaiskite paprastus kortų žaidimus
– kalbėkite su vaiku, kad iki mokyklos suprastų, ką reiškia „daugiau”, „mažiau”, „tiek pat”, „toks pat”, „skirtingi”, „toli”, „arti”, „į”, „iš”, „virš”, „po”, „į viršų”, „į apačią”, „prieky”, „atidarytas”, „uždarytas”, „dešinėje”, „kairėje”, „pilnas”, „tuščias”, „tarp”, „šalia”, „pirmas”, „paskutinis” ir pan.
– mokykite vaiką grupuoti (ir basutės, ir botai, ir bateliai yra BATAI ir pan.)
– mokykite vaiką lyginti (lyginkite viską, kas jus supa)
– vaikai, kurie iki mokyklos išmoksta skaičius (bent iki 10) ir supranta skaičiaus reikšmę (paprašytas gali atnešti, pavyzdžiui, šešias kaladėles), lengviau atlieka matematines užduotis, o tai, žinia, ugdo pasitikėjimą savimi (pirmoje klasėje tai labai svarbu. Juk gera pradžia – pusė darbo!)
– kalbėkite apie geometrines formas: dainuokite dainas, pastebėkite, kad picos gabalėlis yra trikampis, o namas – stačiakampis ir pan.
– kalbėkite apie dieną/rytą/vakarą/naktį;
– supažindinkite vaiką su pinigais, leiskite jam parduotuvėje „pačiam” kai ką nusipirkti;
– matuokite atstumus: virvele, delniukais, pėdomis ir pan.
– spėliokite, kas sunkesnis, kas didesnis, platesnis ir pan.
Žodžiu, būdų yra begalė! Konkrečių užduotėlių laukite įrašuose MATEMATIKA IKI MOKYKLOS. Sėkmės!
Nuotrauka: Stewf „Spiekermann House Numbers”