„Vaikystės sodas“

Pagalbos
vaikui centras

„Vaikystės sodas“
Kontaktai
„Vaikystės sodas“

Visi įrašai

MOKSLO NAUJIENOS. Ar “berniukiški“ žaidimai padėtų mergaitėms tiksliuosiuose moksluose?
2013 04 19

 

Naujos apžvalgos patvirtina, jog daugelis vyrų vis dar turi geresnį erdvinį suvokimą nei moterys. Tai gali paaiškinti individualūs skirtumai identifikuojant save lyčių vaidmenyje.

Akademiniai pastebėjimai, jog vyrai kai kuriose srityse lenkia moteris, iššaukė gausybę tyrimų, tikintis atskleisti, ar tai susiję su motule gamta, ar su ugdymu. Nors ir įrodyta, jog vertinant bendrą intelektą tarp lyčių skirtumų nėra, tačiau daugiau nei 35-erius metus trunkantys tyrimai nuolat patvirtina, jog vyrai erdvinių gebėjimų testuose pasirodo geriau už moteris. Tai gali būti susiję su tuo, kodėl vis dar mažiau moterų nei vyrų studijuoja gamtos mokslus, technologijas, inžineriją ir matematiką (dalykus, kuriuose prireikia gero erdvinio suvokimo).

Tačiau išsamesni vertinimai atskleidžia, jog tai gali būti faktų supaprastinimas. Nauja apžvalga, spausdina žurnale Sex Roles, plačiau nagrinėja lyčių vaidmenų veiksnį, kaip galimai įtakojantį ir erdvinio suvokimo skirtumus. Nors vaikai gimsta arba berniukais, arba mergaitėmis, kiekvieno žmogaus savęs kaip lyties atstovo suvokimo laipsnis yra skirtingas, kaip ir pritarimas vyriškiems ar moteriškiems vaidmenims. Tyrimą atliko Grifito universitetas Kvinslande (Australija).

Pasak tyrėjų, vertindami erdvinius gebėjimus jie užfiksavo didesnes variacijas tarp vienos lyties žmonių, nei tarp pačių lyčių. Tai paskatino juos pasigilinti į vyrų ir moterų skirtumus, kurie galėtų tai paaiškinti. Taigi mokslininkai išnagrinėjo aukštesniųjų klasių moksleivių, studentų bei jaunų suaugusių atliktus rotacijos erdvėje testus (kas tai yra, galite pažiūrėti čia), bei atrado, jog vyrai ir moterys, turintys ryškų vyrišką arba dvylytį (turintį priešingos lyties savybių) lyties identitetą, pasiekė didesnių laimėjimų.

Tyrėjai mano, jog tos pačios lyties vaikai išsiugdo (arba jiems išugdoma) labai nevienodą tipiškai vyriškais ir moteriškais laikomų bruožų puokštę. Tai paaiškina, kodėl pasiekimai erdvinių gebėjimų srityje labiau varijuoja tos pačios lyties rėmuose. Vyriška identifikacija skatina kultyvuoti matematikos bei gamtos mokslų gabumus, o moteriška identifikacija skatina vystyti verbalinius bei humanitarinius gabumus. Tai nėra suabsoliutinta, ir kai kurie abiejų lyčių vaikai sėkmingai integruojasi abiejuose vaidmenyse.

Erdvinis mąstymas tobulinamas žaidžiant tam tikrus žaidimus ar užsiimant tam tikra veikla, tradiciškai laikoma vyriška. Todėl norint pagerinti mergaičių rezultatus srityse, reikalaujančiose gero erdvinio suvokimo, reikėtų sąmoningai įtraukti tuos vyriškais (berniukiškais) laikomus užsiėmimus į jų kasdienybę, o ne skatinti žaisti lytis išskiriančius žaidimus.

SXC nuotr.