7 būdai puoselėti vaikų kūrybiškumą

Parašyta 2018 Birželio 18 d.

Daug žmonių mano, kad kūrybingais gimstama ir vieni kūrybiškumo turi, kiti – ne. Tiesa ta, kad ne visi vaikai yra vienodai kūrybingi, tačiau kūrybiškumas dažniau yra įgūdis, o ne “talentas nuo gimimo”, ir tą įgūdį galima ugdyti.

Kūrybiškumas – raktas į sėkmę visose gyvenimo srityse bei svarbus sveikatos ir laimės komponentas, todėl šį įgūdį ugdyti privalu. Kūrybiškumas jokiu būdu neapsiriboja muzikine ar menine išraiška – tai yra lygiai taip pat svarbu gamtos moksluose, matematikoje ir net socio-emocinei kompetencijai. Kūrybingi žmonės yra lankstūs ir geriau sprendžia problemas, o tai jiems leidžia lengviau prisijaukinti technologijas ir priprasti prie pokyčių, taip pat ir imtis naujų iššūkių.

Mokslininkai sutaria, kad vaikystės patirtys pasikeitė neatpažįstamai ir riboja kūrybiškumo vystymąsi. Žaislų ir pramogų kūrėjai vaikams siūlo begalybę iki galo apgalvotų žaislų, vaizdų, teiginių bei istorijų – visa tai leidžia vaikams “išjungti” vaizduotę. Vaikams nebereikia įsivaizduoti, kad šaka – tai kardas pasakoje, kurią patys sugalvojo: jie gali žaisti “Žvaigždžių karus” pagal žinomą scenarijų, apsirengę specialiai jų veikėjui pasiūtu kostiumu, mosikuodami lazeriniu kardu.

 

Štai kelios idėjos, kaip galima puoselėti vaikų kūrybiškumą:

1. Suteikite vaikams priemonių, kad jie galėtų kurti. Pagrindinė priemonė yra laikas. Vaikams reikia daug laiko nestruktūrizuotam, pačių vaikų inicijuotam, įsivaizduojamam žaidimui – neapsunkintam suaugusiųjų nurodymų ir nepriklausomam nuo reklamuojamų žaislų ir veiklų. Dar viena svarbi priemonė – erdvė. Suteikite vaikams vietos, kur gali būti kūrybinė netvarka: palėpė persirengimams ir vaidmenų žaidimams, garažas piešimui arba kamputis svetainėje lego konstravimui. Kai kitą kartą kas nors paklaus, ką padovanoti vaikui, pasiūlykie dailės priemonių, pigų fotoaparatą, kostiumo elementą, konstruktorių. Sudėkite šias priemones į dėžes, kad vaikai galėtų susitvarkyti patys.

2. Paverskite savo namus/ klasę kūrybiškumo Petri lėkštele. Davę erdvę kūrybai, turite sukurti ir kūrybišką atmosferą. Pasiūlykite daugybę kūrybingų idėjų, tačiau atsispirkite norui vertinti vaikui kilusias idėjas. Pavyzdžiui, vakarienės metu galite pradėti diskutuoti, ką galėtumėte veikti savaitgalį, padrąsindami vaikus sugalvoti veiklų, kurių jie niekada iki tol nėra darę. Nesakykite, kurių idėjų neįmanoma įvykdyti ir nespręskite, kurios idėjos yra geriausios. Kūrybiškos veiklos turi koncentruotis į procesą, taigi naujų idėjų kūrimą, o ne vertinimą.

Skatinkite vaikus klysti. Taip, klysti: vaikai, kurie bijo daryti klaidas ir bijo vertinimo, pradės žaboti savo kūrybiškas mintis. Pasidalinkite su vaikais, kokias klaidas padarėte neseniai, kad jie suprastų, kad visi klysta ir tame nėra nieko blogo. Tas, kas gali pasijuokti iš savo klaidos, yra laimingas. Švęskite kūrybiškumą – nukabinėkite sienas piešiniais Ir kitais kūrybiškumo įrodymais. Papasakokite vaikams apie savo mėkstamiausius dailininkus, muzikantus ir mokslininkus. Prisipažinkite savo aistrą architektūrai arba fotografijai arba tai naujai muzikos grupei, kurios tik ir norite klausytis. Naudokite technologijas (pvz. Twitter), kad vaikai užaugtų manydami, kad pokyčiai yra pozityvus dalykas, o ne gąsdinantis arba triuškinantis.

 

3. Suteikite vaikams laisvę ir autonomiją aiškintis savo idėjas ir daryti tai, ką jie nori. Nustokite nurodinėti. Baikite bijoti, kad jūsų vaikus pagrobs arba kad jie neįstos į geras aukštąsias mokyklas. Statistiškai tikimybė labai menka, kad jie bus pagrobti, o dėl aukštosios mokyklos – kaip baigusi vieną geriausių pasaulio universitetų. galiu pasakyti, kad tai nepadarė manęs laimingesne. Išoriniai apribojimai – pavadinkime juos spalvinimu “neišeinant už linijų” – sumažina mąstymo lankstumą. Vieno tyrimo metu vien tai, kad vaikams buvo pademonstruota, kaip pastatyti modelį, sumažino kūrybiškų būdų vaikams patiems įvykdyti šią užduotį.

 

4. Paskatinkite vaikus skaityti savo malonumui ir dalyvauti meninėse veiklose. Ribokite laiką prie ekrano idant atsirastų laiko kūrybinėms veikloms, tokioms kaip vaidinimo repeticijos, mokymasis piešti, kiekvienos mėgstamiausio rašytojo knygos skaitymas.

 

5. Suteikite vaikams galimybę išreikšti kitokias idėjas nei jūsų. Leiskite vaikams su jumis nesutikti. Padrąsinkite juos ieškoti daugiau nei vieno kelio rasti išeitį ir daugiau nei vienos išeities problemai spręsti. Kai jie savarankiškai išsprendžia problemą, paprašykite ją vėl išspręsti, bet panaudoti kitokį būdą.

 

6. Neapdovanokite vaikų už kūrybiškumą: paskata sutrikdo kūrybinį procesą, sumažina kūrybinės išraiškos kokybę ir minčių lankstumą. Leiskite vaikams taip įvaldyti kūrybiškas veiklas, kad tai savaime juos motyvuotų, o ne išoriškai motyvuokite apdovanojimais ir paskatinimais. Vietoje apdovanojimo už tai, kad vaikas repetuoja prie pianino, verčiau leiskite jam nuveikti kažką, ką jis mėgsta – prisėsti ir nupiešti piešinį arba padaryti mokslinį eksperimentą.

 

7. Pabandykite nebesirūpinti vaiko pasiekimais. Kreipkite daugiau dėmesio į procesą, o ne į rezultatą. Vienas iš būdų tai daryti – klausinėti apie procesą: “Ar buvo smagu?”, “Ar jau pabaigei?”, “Kas tau patiko darant užduotį?”.

 

 

Rengta Vaikystės Sodo ugdymo vadovės Emilijos Malinauskaitės pagal šį straipsnį: https://greatergood.berkeley.edu/article/item/7_ways_to_foster_creativity_in_your_kids



 

PASIMATUOK SODELĮ